Týden čtení po našemu - úterý

Úterní čtení po našemu (a zároveň v překladu do češtiny) přináší vzpomínky na jedno místo, které určitě ti, co po našemu rozumí, znají.

Očami vidźeć 2

To ta kašňa. Znova ju vidźim, ani by joch stała před ňum. Tajemna, vyminečna, misto pro lepšich ludźi.

Ten velucny park se zamkem naležeł do rodźiny Rothschilduv. To sy se ale už přečitał. Rothschildźi něpobyvali v zamku po ceły rok, přyježdźali enem raz za čas, to potym było všadźe dźivoko. V zamku, v parku aji v dźedźině. Za Rothschildami přyježdźało v hošči vjela ludźi a te ludźe přyvažali s sebum velucny svjet bohatych a uročitych. Přezařyli Šuleřovice a potym zasej odjeli. Na všeckych, keřy se mycli okoličně tej bohatej a uročitej rodźiny, padła zař. Ezy sy ich vidźeł jeść, pić, přechadzać se, ježdźić na koňu, diskutyrovać, zabavjać se a muh sy ich pozdravić a oni ći odpovjedźeli, był sy lepši čłovjek. Něpravjim to po złym, na tu rodźinu žaden v dźedźině němuh zaněvřeć, choć baj temu něuvjeřyš, tu rodźinu mjeli ludźe radźi.

Jak oni v zamku něpřebyvali, a to se stavało často, naležeł zamek do ludźi, co tam robili. One mohli užić hojně všeckeho, co zamek poskytovał.

Jak teho všeckeho vim?

Joch se v tej dźedźině narodźiła. Joch tamyk vyrosła. Jak joch přyšła v ženstvi, prchłach z Šuleřovic. Baj se dźiviš temu słovu, ale joch něodyšła, joch muśeła prchnuć, po ukryjanku a furtem, inači by se joch ztamoteč nědostała.

Ale zpatkem ku tej kašni.

Znova joch je małum dźevuškum, znova stojim u zameckeho muru a znova hledźim na zameckych panuv, jak se v tej šumnej kašni kupaju. Moja rodźina była nadobře obyčajni. My mjeli jakesyk pola, na kerych smy od rana do večera dřyli, a tata odježdźał každe rano na kole robić na šachtu pod Landekem. Vjele chłopi ježdźili na cele leto robić do Německa, moju rodźinu ale robota v Německu něobchodźiła. Na, vłasně ani něviš, že Šuleřovice ležeły rovno na hranicy s Německem. Jak joch była małutka, Německo koňčiło u Bogumina. Něskaj mapa vyhlida inakši, ale vtedaj to było tak, že my mjeli Německo do słova za humnami.

Joch něžiła v bidźe, ale ani v přepychu. Byłach obyčajňa a mezy obyčajnimi aji žiłach. Chodźiłach často do stařenky a moja cesta vedła spozdel parka. Zamecky park oddźełovał od dźedźiny mur z kameňa a joch była navjerně mała choć by přes ňu vidźeć. Na paru mistach ale było lza přes mur zahlidać. Jedne take misto było napročivo kašni. Nikda joch nězapomiła na tu kašňu pohledźeć. Něvjedźełach vtedaj, kdo był Něptun. Buh był pro mje enem jeden a každy dźeň joch ku němu řykała. Vidźełach enem paru soch v zelenym placu, dookoła soch vodu a v ni se v leće kupali ludźe. Enem tak. Leželi dookoła kašni na dekach, zavdy se v kašni okupali a potym znova leželi a zhniłošili. Był to pro mje něpředstavićełny svjet. Ten velucny prostur, ten komfort, to ščeśći, kere se za murem rozlevało. Joch tamyk mohła enem zahlidać a potym pokračovać dalej v svoji ceśće do stařenky. Choć to była enem chvilečka, ten obraz mje mocno přyčisnuł.  Něznamy svjet radośći a komfortu, svjet bez starośći, ani by něbył pravdźivy. Un ale pravdźivy był, vidałach ho přes mur z kameňa. Byli v nim lepši ludźe. Joch była hrubje obyčajňa choć by naležeć do bezstarosneho svjeta komfortu a radośći. Muhłach enem zahlidać, potym zasejky vjó tamyk, kaj joch naležeła.

Kjej joch była hrubje mała, vjedźełach, že to tak prosto je. Časem se ale vjecy mjeniły.

 

Očima vidět 2

To ta kašna. Znovu ji živě vidím. Tajemná, impozantní, místo pro vyvolené.

Ten obrovský park se zámkem patříval rodině Rothschildů. To sis už ale nastudoval. Rothschildové nepobývali na zámku celý rok, přijížděli jen v určitých obdobích, to pak bylo všude rušno. V zámku, v parku i ve vsi. Za Rothschildy přijížděli hosté a přiváželi s sebou velký svět bohatých a úspěšných lidí. Rozzářili Šilheřovice a pak zase odjeli. Na všechny, kteří se kolem té bohaté a úspěšné rodiny otřeli, padal lesk. Pokud jsi je viděl jíst, pít, procházet se, jezdit na koni, diskutovat, bavit se a mohl jsi je pozdravit a oni ti odpověděli, byl jsi lepší člověk. Neříkám to ve zlém, na tuhle rodinu nikdo ze vsi nemohl zanevřít, možná tomu nebudeš věřit, ale lidé je měli rádi.

Když na zámku nebyli, a to se stávalo často, patřil zámek lidem, kteří tam pracovali. Mohli do značné míry užívat všeho, co zámek poskytl.

Jak tohle všechno vím?

Narodila jsem se v té vsi. Vyrostla jsem tam. Když jsem doopravdy dospěla, ze Šilheřovic jsem utekla.

Možná se divíš tomu slovu, ale můj odchod nebyl odchodem, musela jsem utéct, tajně a definitivně, jinak bych se odtamtud nedostala.

Ale zpět k té kašně.

Znovu jsem malá holka, znovu stojím za zámeckou zdí a znovu pozoruji panstvo, jak se v té nádherné kašně koupe. Moje rodina byla úplně obyčejná. Měli jsme nějaká pole, na kterých jsme od rána do večera dřeli, a táta odjížděl každé ráno na kole pracovat na důl pod Landekem. Mnoho mužů jezdilo na celé léto pracovat do Německa, moje rodina ale na práci v Německu závislá nebyla. Ach, vlastně nevíš, že Šilheřovice ležely přímo na hranici s Německem. Když jsem byla malá, Německo končilo u Bohumína. Dnes mapa vypadá jinak, ale tehdy to bylo tak, že jsme Německo měli doslova za humny.

Nežila jsem v bídě, ale ani v přepychu. Byla jsem obyčejná a žila mezi obyčejnými.

Chodívala jsem často za babičkou a moje cesta vedla podél parku. Zámecký park oddělovala od vsi kamenná zeď a já jsem byla příliš malá na to, abych přes ni viděla. Na několika místech se ale přes zeď nahlédnout dalo. Jedním z těch míst bylo okolí kašny. Nikdy jsem neopominula možnost tu kašnu uvidět. Nevěděla jsem tenkrát, kdo byl Neptun. Bůh byl pro mě jen jeden a k tomu jsem se pravidelně chodívala modlit do místního kostela. Viděla jsem jen sousoší několika postav na zeleném pozadí, kolem sousoší vodu a v ní se v létě koupali lidé. Jen tak. Leželi kolem kašny na dekách, občas se vykoupali v kašně a pak znovu ulehali a lenošili. Byl to pro mě nepředstavitelný svět. Ten obrovský prostor, to pohodlí, to štěstí, které se za zdí rozlévalo. Já tam mohla jen nahlédnout a pak pokračovat dál ve své cestě za babičkou. Přesto na mě ten chvilkový obraz silně působil. Neznámý svět radosti a pohodlí, svět bez starostí, jako by ani nebyl skutečný. On ale skutečný byl, vídala jsem ho přes kamennou zeď. Byli v něm lepší lidé. Já jsem byla příliš obyčejná na to, abych do bezstarostného světa pohodlí a radosti patřila. Mohla jsem jen nahlédnout, pak jsem se zase musela stáhnout tam, kam jsem patřila.

Když jsem byla hodně malá, nevadilo mi to, věděla jsem, že to tak prostě je. Časem se ale věci měnily.

 

Autor: Eva Tvrdá | úterý 17.12.2019 18:06 | karma článku: 9,35 | přečteno: 229x
  • Další články autora

Eva Tvrdá

Baltský triptych - část třetí: Vodní svět

K Pobaltí samozřejmě patří živel s názvem Baltské moře, borové pobřežní lesy, velmi, velmi dlouhé pláže, nesmírně jemný světlý písek a ryby, ryby, ryby. Přičemž platí: čím menší vesnice, tím lepší "ryba smażona".

9.8.2023 v 15:20 | Karma: 12,23 | Přečteno: 288x | Diskuse| Kultura

Eva Tvrdá

Baltský triptych - část druhá: Cihlová gotika

K Pobaltí určitě patří procházka cihlovou gotikou, hrázděné domy a atmosféra, která inspirovala v 19. a na počátku 20. století stavitele ve Slezsku.

8.8.2023 v 8:38 | Karma: 11,04 | Přečteno: 304x | Diskuse| Kultura

Eva Tvrdá

Baltský triptych - část první: Kašubština

V Evropě žije několik malých národů, jejichž řeč je uznávaným jazykem, i když to není jazyk úřední. Jedním z těchto národů jsou Kašubové.

7.8.2023 v 10:11 | Karma: 13,28 | Přečteno: 457x | Diskuse| Kultura

Eva Tvrdá

Sedm divů Bretaně - div sedmý: Hortenzie

Bretaň je proslulá proměnlivým a deštivým počasím. Chvíli svítí slunce, vzápětí se přiženou mračna a dá se do deště.

20.7.2023 v 18:45 | Karma: 17,26 | Přečteno: 297x | Diskuse| Kultura

Eva Tvrdá

Sedm divů Bretaně - div šestý: Megality

Seismologicky nejstarší území Francie, Bretaň, od nepaměti fascinuje megality, menhiry, dolmeny a dalšími kamennými útvary, které vybudovala v době kamenné neznámá civilizace.

19.7.2023 v 7:36 | Karma: 12,88 | Přečteno: 231x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Vrah hodil tělo ubodaného muže do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024,  aktualizováno  12:44

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

Rakety ATACMS jsou stěžejní, ale Rusové se mohli připravit, míní analytici

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  12:42

Rakety dlouhého doletu ATACMS, které USA poskytly Ukrajině, by mohly oslabit ruskou logistiku a...

Prokletím očkování možná je, že chrání proti smrtelným chorobám, míní Válek

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  12:42

Přímý přenos V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. Jednou z cest, jak se proti nemoci chránit, je...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  12:41

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 193
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 725x
Prozaička. www.evatvrda.cz